Steve Albini califica de “parásitos” a los directivos de Geffen Records por sus presiones durante la creación de “In Utero”
Steve Albini Slams ‘Parasite’ Label Execs Over Nirvana ‘In Utero’ Treatment
Sacado de // From: http://portalternativo.com http://www.spin.com
En próximas semanas se pondrá a la venta la reedición de “In Utero”, el que supuso último disco de Nirvana y su segundo para la multinacional Geffen Records. Si bien el trío es responsable del producto final, no cabe duda de que mucha parte de como suena es debido al productor, Steve Albini. Precisamente éste charló hace unos días con Vish Khanna (vía Spin) en su podcast sobre la grabación del álbum.
Toda la gente que no paraba de criticar a la banda desde el exterior sobre el error que habían hecho con este disco, que representaba con bastante precisión lo que querían hacer con su música… Toda esa gente son parásitos. No estuvieron involucrados en hacer el disco. Quieren, de alguna manera u otra, reclamar la autoría en el resultado creativo de esta otra gente que, de hecho, estaba haciendo el pesado levantamiento de su carrera. No puedo tenerle respeto a alguien que no está involucrado en el proceso creativo pero decide que quiere criticar desde el exterior y manipular a la gente para que haga cosas que les vaya bien. Que le jodan a cada una de esas personas.
Toda esa gente tenía miedo de que, si este álbum de Nirvana no era increíble, les afectaría de algún modo. Su primera presunción no era que la banda sabía lo que estaba haciendo cuando se metieron en el bosque a hacer el disco. Su primera presunción fue, “No hay manera de que este disco sea bueno sin estar nosotros al cargo”. Pese al hecho de que a la banda le había ido realmente bien siguiendo sus propios instintos hasta entonces.
El también frontman de Shellac guarda buenos recuerdos de la grabación del disco, se muestra orgulloso de su trabajo y describe el trío como “divertido, cordial y amigable.”
De quien no tiene tan buena concepción es de la viuda de Kurt Cobain, Courtney Love.
No tengo nada que decir de esa mujer. No quiero ni tenerla en mi mente ahora mismo.
Pese a sus desencuentros con los jerifaltes del sello discográfico, Albini no tuvo inconveniente en remasterizar el disco después de que se lo pidiera personalmente el bajista Krist Novoselic.
No traté con el sello discográfico. Krist me llamó y me preguntó si lo haría y le dije, “Claro”. La cosa se reduce a que la banda quería hacer una nueva versión del disco y yo halagado y feliz por ayudar.
De la remasterización en concreto afirma que “es un disco producido tan bien como cualquiera pudiera hacer. Si oyes (la remasterización) oirás algo lo más cercano a la experiencia que la banda tuvo en el estudio.“
IN ENGLISH
Twenty years after Nirvana’s In Utero first hit shelves, producer Steve Albini still has harsh words for the label executives that initially pressured the band to make a more commercial follow-up to Nevermind. In an in-depth and thoughtful interview with writer and radio personality Vish Khanna, host of the Kreative Kontrol podcast, Albini recalled the manipulative and unhealthy atmosphere surrounding Nirvana in 1993.
«All of the people that were carping at the band from the outside about what a mistake they’d made with this record, that pretty accurately represented what they wanted to do with their music… all of those people [are] parasites,» the notoriously outspoken Albini said. «They weren’t involved in making the record. They want, somehow or another, to claim authorship of the creative output of these other people who are actually doing the heavy lifting for their career. I can’t have any respect for somebody like that, who’s not involved in the creative process but then decides that they wanna snipe at it from the outside and manipulate people into doing things to suit them. Fuck every one of those people.»
«All of those people were afraid that if this Nirvana album wasn’t awesome, somehow it would affect them,» he continued. «Their first presumption wasn’t that this band actually knew what they were doing when they went off into the woods to make a record. Their first presumption was, ‘There’s no way this record can be good without us in charge.’ Despite the fact that the band had done really well by following their own instincts up to that point.»
The former Big Black frontman didn’t just spit venom for 75 minutes, though. For much of the Q&A, Albini shared fond memories of working with Nirvana, saying he’s proud of the job he did on In Utero, and describing the trio as «funny, cordial, and friendly.» On the other hand, the 51-year-old didn’t have such kind words for Kurt Cobain’s widow, Courtney Love. «Yeah, I don’t have anything to say about that woman,» he said. «I don’t even want to have her on my mind right now.»
Despite his troubled history with the band’s label, Albini agreed to be involved with the upcoming In Utero reissue because Nirvana bassist Krist Novoselic personally asked him to remaster the LP. «I didn’t deal with the record label at all,» he explained. «Krist called me and asked if I would do it and I said, ‘Yeah.’ It just boils down to the band wanted to do a new version of the record and I was flattered and happy to help.»
Out September 24, the impending re-release collects a «veritable treasure trove» of rare demos, B-sides, compilation tracks, and live material dating back to Nirvana’s post-Nevermind era. The massive retrospective comes in a variety of formats, including a standard digital/CD remaster, a triple-vinyl LP set, and a four-disc edition featuring three CDs and a single DVD containing the band’s famous Live and Loud MTV performance.
«It’s as good a production record as anyone is likely to make,» Albini said of the remaster. «If you hear that, you’re hearing about as close to the experience that the band had in the studio as it’s possible to have at home.»